Garantin omfattar inte efterföljande köpare eller näringsidkare.
Garantin gäller i sex månader från köpet eller upp till 10 000 km, för bilar som vid köptillfället är högst tre år (36 månader) gamla och har körts högst 50 000 km. För bilar äldre än tre år men högst sex år (72 månader) gamla och med en körsträcka på högst 100 000 km, gäller garantin i tre månader från köpet eller upp till 5 000 km. För övriga bilar gäller en trafiksäkerhetsgaranti under en månad från köpet, dock högst 1 000 km. Med köptillfället avses den dag ett bindande köpeavtal ingåtts mellan konsumenten och RAlfa Cars. Bilens ålder räknas från datumet för den första registreringen, dvs. när bilen togs i trafik.
Garantin täcker:
Fel på bilen, dock med undantag för extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm och liknande.
Garantin täcker inte:
– Följdskador som uppstår när bilen har körts med ett befintligt fel. Om en följdskada inte kunnat undvikas och ursprungsfelet omfattas av garantivillkoren, kan dock ersättning lämnas.
– Brister som beror på uteblivet underhåll (t.ex. service), normal förslitning, eller om bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt av konsumenten.
– Skador eller fel som uppstår på grund av brand, stöld, trafikolycka, skadegörelse eller annan olyckshändelse.
– Ombyggnader eller ändringar av bilen som har utförts på konsumentens begäran och som sannolikt har bidragit till felets uppkomst.
– Garantin gäller inte för bilar som exporteras från Sverige.
Kostnader som inte omfattas av garantin:
– Förlorad arbetsinkomst i samband med skada och reparation.
– Kostnader för taxi, hyrbil och liknande tjänster.
– Kostnader för förbättring eller ändring av fordonet i samband med reparation.
Nybilsgarantier:
Nybilsgarantier lämnas endast av den försäljare som sålde bilen som ny. Hur länge en nybilsgaranti gäller och vad den omfattar varierar mellan olika märken och årsmodeller. Vi rekommenderar alltid att man kontaktar den ursprungliga nybilsförsäljaren för att få korrekt information om vilka garantier som gäller för just den bil man är intresserad av.
Reklamation av fel:
Om konsumenten vill åberopa garantin på grund av ett fel på bilen, ska detta meddelas till RAlfa Cars så snart som möjligt. Reklamation måste ske inom skälig tid och inom garantins tids- och körsträckebegränsningar. Om detta inte görs förlorar konsumenten sin rätt att göra anspråk på garantin. RAlfa Cars har rätt att debitera konsumenten för kostnader för besiktning eller liknande undersökningar om reklamationen visar sig vara ogrundad, förutsatt att konsumenten informerats om dessa kostnader i förväg.
Vad anses som fel på bilen?
Garantin omfattar fel som visar sig eller uppstår under garantitiden eller inom garantins körsträcka, med de undantag som nämns under punkt 2. Normal förslitning anses inte vara ett fel. En begagnad bil kan ha vissa brister baserat på bilens pris, ålder och körsträcka utan att dessa ska anses utgöra fel.
RAlfa Cars ansvar:
Om ett fel funnits vid leveransen eller uppstått inom garantitiden/körsträckan, åtar sig RAlfa Cars att åtgärda felet kostnadsfritt hos en verkstad som anvisas av RAlfa Cars. Avhjälpandet ska ske utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt inom två veckor efter att konsumenten meddelat felet till RAlfa Cars. Vid bedömning av vad som utgör skälig tid eller väsentlig olägenhet, ska hänsyn tas till konsumentens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt när bilen ställts till RAlfa Cars förfogande. Om en lånebil tillhandahålls av RAlfa Cars ska detta beaktas vid bedömningen av skälig tid för avhjälpandet.
Konsumentens rättigheter:
Om avhjälpande inte sker enligt ovan, kan konsumenten göra avdrag på köpeskillingen motsvarande felets omfattning, kräva ersättning för avhjälpande av felet eller häva köpet, om minst två avhjälpningsförsök har misslyckats och felet är av väsentlig betydelse för konsumenten. Vid hävning ska konsumenten återlämna bilen mot återbetalning av köpeskillingen. Den återlämnade bilen ska vara i normalt skick bortsett från det fel som ligger till grund för hävningen samt normalt slitage. RAlfa Cars har rätt till ersättning för den nytta konsumenten haft av bilen, inklusive ersättning för värdeminskning. Efter avräkning ska konsumenten få ett belopp som ger möjlighet att köpa en felfri bil med motsvarande standard och skick som den återlämnade bilen hade vid hävningstillfället.
Konsumentköplagen:
Denna garanti begränsar inte konsumentens rätt att istället åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen ansvarar säljföretaget för fel som funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan bevisa annat eller om detta är oförenligt med varans eller felets natur. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten bevisa att felet fanns vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen, om det görs inom två månader från det att felet upptäckts. Detta innebär att konsumentköplagen kan ge konsumenten ett skydd som överstiger det som tillförsäkras genom denna garanti.
Vid tvist:
Om en tvist mellan konsumenten och säljföretaget rörande denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar, kan konsumenten vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av allmän domstol.
Allmänna Reklamationsnämnden:
Ralfa Cars AB har som policy att följa ARN:s utslag. Om konsumenten inte godtar ARN:s beslut och istället väljer att ta tvisten till domstol, upphör åtagandet från RAlfa Cars.